Remise à niveau progressive des commutateurs chez AGC Révision et expansion majeures chez un fabricant de verre

Install
Maintain
Upgrade

Pour un fabricant de verre, son four est le cœur de son usine. Après des années de bons et loyaux services, ce cœur avait justement besoin d’une réanimation. C’est pourquoi AGC Glass Europe s’est attaqué à un redressement majeur de sa ligne de production.

Le verre de votre smartphone. Celui de l’écran tactile de votre voiture. Et celui des panneaux solaires sur le site d’ArcelorMittal dont nous avons parlé en page 4. Les probabilités sont élevées qu’au moins l’un de ces trois verres soit fabriqué ici en Belgique. Plus précisément chez AGC Glass Europe à Mol. La filiale du fabricant de verre se concentre sur le verre mince pour des applications plus complexes.

Et ce n’est pas la même chose qu’auparavant. Ses processus devaient donc être adaptés à cette complexité croissante. C’est pourquoi l’entreprise investit 75 millions d’euros dans la modernisation et l’extension de sa ligne de production existante.

« Les nouvelles installations se traduisent automatiquement par de nouveaux tableaux électriques », déclare Bart Van Herck, Manager Service. « Mais pour une mise à niveau de votre ligne de production existante, il y a deux scénarios. C’était aussi la question ouverte que nous a posée AGC : Optons-nous pour de nouveaux tableaux ou pouvons-nous convertir nos tableaux existants ? Dans ce dernier cas, nous gardons ce qui est bon et remplaçons ce qui a fait son temps. »

Ontwerp en bouw

“AZ Sint-Maarten is voor mij één van de meest omvangrijke projecten die ik de afgelopen jaren in goede banen heb geleid. We ontwierpen en bouwden in totaal 12 hoofd- en 150 verdeelborden”, vertelt Gunther. “Dat gebeurde in onderaanneming van Engie.”

“Ik herinner me vooral – want het project dateert al van 2017 – dat het een uitdaging was om al die ALSB’s in het lokaal te krijgen. De kasten waren aan de grote kant, de ruimte beperkt. In een ideaal scenario is er genoeg wandruimte om de kasten tegen te zetten. Hier was dat niet het geval.”

“We moesten puzzelen om al dat vermogen toch in die ruimte te krijgen én de bereikbaarheid van de kasten te garanderen én alles conform de veiligheidsvoorschriften in te richten.”

Onderhoud en upgrade

“Drie jaar na oplevering volgde deel twee van onze samenwerking”, aldus Bart. “Want een van de grootste ziekenhuizen zijn, betekent ook veel om te overzien voor hun maintenance manager. Daarom dat hij ons mee inschakelt voor verschillende aspecten van het onderhoud van de verdeelborden. Met ons service agreement P&V Pact werkten we een pakket op maat uit voor de specifieke uitdagingen waar hij en zijn team voor staan. Zo kunnen we hen aanvullen en ondersteunen wanneer en hoe zij dat willen.”

“Het is natuurlijk een cadeau om door ons ontworpen en gebouwde borden te onderhouden. Dan heb ik die zekerheid dat er is nagedacht over onderhoudsvriendelijkheid en spare parts management. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in de keuze voor uitrijdbare schakelaars. Maar ook in details als de bereikbaarheid van bepaalde componenten.”

“Ons werk voor AZ bestaat uit drie pijlers.”

1. Onderhoud vermogensschakelaars

Eén: wij zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van een vijftigtal vermogensschakelaars. Ze hebben straffe techniekers in huis. Maar voor zo’n allround team is onderhoud uitvoeren op zo’n grote schakelaar niet vanzelfsprekend. Dus dat laten ze liever aan ons over. Op die manier zijn ze ook zeker dat het onderhoud systematisch gebeurt. Daarnaast hebben ze ook de zekerheid dat wij er meteen staan als er toch iets misloopt.”

2. Technische ondersteuning

“Twee: wij geven technische ondersteuning bij elektrische werken in, aan en rond de borden. Denk aan aanpassingen, uitbreidingen… Hoe die ondersteuning er precies uitziet, verschilt van project tot project. Voorbeeld: er moesten nieuwe laadpunten bij op de parking voor de apparatuur in hun ziekenwagens. Dat betekent ook een extra verdeelbord. Hun engineeringteam werkte in dit geval een eerste voorstel uit. Dat wij dan optimaliseerden en digitaliseerden. Want ook dat is een verantwoordelijkheid die wij op ons nemen: het as-built houden van hun installaties.”

3. Coaching

“De derde en laatste pijler: coaching. De complexiteit van borden – net als de complexiteit van andere technieken – neemt toe. Als allround technieker is het quasi onmogelijk om van alles op de hoogte zijn. Via coaching proberen we hun team toch die basics mee te geven. Op technisch gebied, maar ook naar veiligheidsaspecten. Zodat ze beter vertrouwd raken met de belangrijke onderdelen ván en veilig kunnen werken ín hun borden.”

Over de elektrische borden

Ontwerp en bouw

  • 12 hoofdborden
  • 150 verdeelborden
  • T013-conform voor de operatiekwartieren

Onderhoud en upgrade

  • Onderhoud 50-tal vermogensschakelaars
  • Consultancy en technische ondersteuning bij aanpassingen en uitbreidingen
  • Algemene coaching

Obtenez votre
contrôle gratuit

Quel est l’état de votre installation électrique ? Quels sont les points à améliorer ? Vous le découvrirez grâce à un check-up facultatif. Complètement gratis !