Gefaseerde revamp schakelaars bij AGC Grote turnaround en uitbreiding bij glasproducent

Upgrade

Voor een glasproducent vormt hun oven het hart van hun fabriek. Net dat hart was na jaren trouwe dienst toe aan een reanimatie. AGC Glass Europe pakte daarom in een grote turnaround hun productielijn onder handen. Wij stonden in voor de revamp van hun schakelaars.

Het glas van uw smartphone. Dat van het touchscreen in uw auto. En dat van de zonnepanelen op de site van ArcelorMittal waarover we het hadden op pagina 4. De kans is groot dat het glas van minstens één van die drie gemaakt is hier in België. Meer bepaald bij AGC Glass Europe in Mol. Die vestiging van de glasproducent focust zich namelijk op dun glas voor complexere toepassingen.

En dat is een andere focus dan vroeger. Dus moesten hun processen afgestemd worden op die toenemende complexiteit. Het bedrijf investeert daarom 75 miljoen euro in een upgrade van zijn bestaande productielijn én een uitbreiding.

“Nieuwe installaties betekenen automatisch nieuwe elektrische borden”, begint manager service Bart Van Herck. “Maar voor een upgrade van uw bestaande productielijn zijn er twee scenario’s. Dat was ook de open vraag waarmee AGC bij ons aanklopte: Gaan we voor nieuwe borden of kunnen we onze bestaande ombouwen? In dat laatste geval was het een revamp van hun schakelaars: bijhouden wat goed is en vervangen wat zijn beste tijd heeft gehad.”

Ontwerp en bouw

“AZ Sint-Maarten is voor mij één van de meest omvangrijke projecten die ik de afgelopen jaren in goede banen heb geleid. We ontwierpen en bouwden in totaal 12 hoofd- en 150 verdeelborden”, vertelt Gunther. “Dat gebeurde in onderaanneming van Engie.”

“Ik herinner me vooral – want het project dateert al van 2017 – dat het een uitdaging was om al die ALSB’s in het lokaal te krijgen. De kasten waren aan de grote kant, de ruimte beperkt. In een ideaal scenario is er genoeg wandruimte om de kasten tegen te zetten. Hier was dat niet het geval.”

“We moesten puzzelen om al dat vermogen toch in die ruimte te krijgen én de bereikbaarheid van de kasten te garanderen én alles conform de veiligheidsvoorschriften in te richten.”

Onderhoud en upgrade

“Drie jaar na oplevering volgde deel twee van onze samenwerking”, aldus Bart. “Want een van de grootste ziekenhuizen zijn, betekent ook veel om te overzien voor hun maintenance manager. Daarom dat hij ons mee inschakelt voor verschillende aspecten van het onderhoud van de verdeelborden. Met ons service agreement P&V Pact werkten we een pakket op maat uit voor de specifieke uitdagingen waar hij en zijn team voor staan. Zo kunnen we hen aanvullen en ondersteunen wanneer en hoe zij dat willen.”

“Het is natuurlijk een cadeau om door ons ontworpen en gebouwde borden te onderhouden. Dan heb ik die zekerheid dat er is nagedacht over onderhoudsvriendelijkheid en spare parts management. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in de keuze voor uitrijdbare schakelaars. Maar ook in details als de bereikbaarheid van bepaalde componenten.”

“Ons werk voor AZ bestaat uit drie pijlers.”

1. Onderhoud vermogensschakelaars

Eén: wij zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van een vijftigtal vermogensschakelaars. Ze hebben straffe techniekers in huis. Maar voor zo’n allround team is onderhoud uitvoeren op zo’n grote schakelaar niet vanzelfsprekend. Dus dat laten ze liever aan ons over. Op die manier zijn ze ook zeker dat het onderhoud systematisch gebeurt. Daarnaast hebben ze ook de zekerheid dat wij er meteen staan als er toch iets misloopt.”

2. Technische ondersteuning

“Twee: wij geven technische ondersteuning bij elektrische werken in, aan en rond de borden. Denk aan aanpassingen, uitbreidingen… Hoe die ondersteuning er precies uitziet, verschilt van project tot project. Voorbeeld: er moesten nieuwe laadpunten bij op de parking voor de apparatuur in hun ziekenwagens. Dat betekent ook een extra verdeelbord. Hun engineeringteam werkte in dit geval een eerste voorstel uit. Dat wij dan optimaliseerden en digitaliseerden. Want ook dat is een verantwoordelijkheid die wij op ons nemen: het as-built houden van hun installaties.”

3. Coaching

“De derde en laatste pijler: coaching. De complexiteit van borden – net als de complexiteit van andere technieken – neemt toe. Als allround technieker is het quasi onmogelijk om van alles op de hoogte zijn. Via coaching proberen we hun team toch die basics mee te geven. Op technisch gebied, maar ook naar veiligheidsaspecten. Zodat ze beter vertrouwd raken met de belangrijke onderdelen ván en veilig kunnen werken ín hun borden.”

Over de elektrische borden

Ontwerp en bouw

  • 12 hoofdborden
  • 150 verdeelborden
  • T013-conform voor de operatiekwartieren

Onderhoud en upgrade

  • Onderhoud 50-tal vermogensschakelaars
  • Consultancy en technische ondersteuning bij aanpassingen en uitbreidingen
  • Algemene coaching

Vraag uw gratis
check-up aan

Wat is de conditie van uw elektrische installatie? Waar zijn er verbeterpunten? U ontdekt het allemaal dankzij een vrijblijvende check-up. Helemaal gratis!